woensdag 10 november 2021

Lamlendigheid

De verontwaardiging in onderstaand stukje van Ruud Meij deel ik, al weet ik niet of ‘lamlendigheid’ het juiste woord. (1) Waarschijnlijk is het erger. Onverantwoordelijkheid? Kortzichtigheid? Volwassenen die kinderlijk blèren dat hun bal is afgepakt? 

 

Zeker is dat ik de hoop heb opgegeven dat mensen in noodsituaties gezamenlijk tot een oplossing komen die beantwoordt aan de ernst van de situatie. De huidige situatie is een aanfluiting van de menselijke intelligentie. Om over de stupiditeit van veel anti-vax-argumentatie (m.n. die uit godgelovige hoek) nog maar te zwijgen. 

 

En dat zal met de klimaatcrisis niet anders zijn, helaas. 

 

Anyway, het wachten is op de vijfde golf. En daarna de zesde. En de zevende. Etc.

Erger dan het virus zijn tot nu toe de reacties erop en op de coronamaatregelen. Hoed u voor de medemensch!

 

Ondertussen dringt de vraag zich op hoe toch levenliefhebbend verder te leven? Amor fati, okay, maar hoe? (2)

.

......

LAMLENDIGHEID

Dit is in een notendop Nederland in anderhalf jaar strijd tegen corona. Iedere maatregel wordt afgeschoten. Er is altijd wel een belangengroep die in zijn wiek geschoten is. Nooit: wat een goed idee, laten we er tegen aan gaan. Voor ieder clubje is een maatregel wel een mokerslag of de doodsteek. Dat in een land dat tot de vier rijkste landen ter wereld behoort. We kunnen een EK voetbal of SAIL Amsterdam organiseren, de Nachtwacht repareren, dansen op Lowlands, de Deltawerken en de Afsluitdijk bouwen, of een records aan medailles halen bij de OS. Maar de coronapas controleren is ‘een mokerslag’. Maar de vraag is deze: welke voetbalclub, hockeyclub of tennisbaan heeft uit zichzelf nagedacht hoe ze het verspreiden van COVID kunnen verhinderen? Wie heeft zijn leden bij elkaar geroepen met de vraag ‘hoe stoppen wij COVID?’ 

Anderhalf jaar geleden kreeg ik midden in mijn laatste college om 20:34 een Whatsappje dat ik mijn college onmiddellijk moest stoppen vanwege corona. De week er voor had ik bij mijn universiteit er op aangedrongen het live onderwijs te stoppen. Te gevaarlijk. Nee, was het antwoord: ‘We wachten het kabinet af.’ Zo is het nog steeds. We wachten het kabinet af en als zij beslissen is het ‘een mokerslag’. Deze lamlendigheid, en niets anders, is de reden dat we nu in de vierde golf zitten. En de vijfde komt ook. Dank u.

Ruud Meij

 

Noot:

.1) N.a.v.: Kabinetsplannen ‘mokerslag’ voor Nederlandse amateursport

https://nos.nl/collectie/13840/artikel/2404152-kabinetsplannen-mokerslag-voor-nederlandse-amateursport

.2) Eerder geplaatst op Facebook, dd 4-11-21



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Word lid van BBB en verleg de koers... van de partij!

  De BoerBurgerBeweging is in elke provincie de grootste partij geworden. Zelfs in stedelijke gebieden heeft zij veel aanhang. Dat biedt mog...