donderdag 30 september 2021

Restaurant coronacheck discriminatie?

Een restaurant in Utrecht, Waku Waku, weigert te checken op corona, met de mededeling dat het weigert te discrimineren. (1) De gemeente heeft het restaurant gesloten. Sinds enkele dagen zijn er protesten van sympathisanten.

 

Er ontgaat mij iets. Ik slaag er niet in om de acties van het restaurant Waku Waku in verband te brengen met discriminatie. Iedereen heeft toegang tot het restaurant, mits je kunt laten zien dat je niet besmet bent met het coronavirus, met coronapas of met een recente test. Waar zit het discriminerende?

 

Als ik naar een zwembad ga, moet ik een kaartje kopen. Anderen hebben een abonnement en kunnen op vertoon ervan doorlopen. Is er dan sprake van discriminatie? Je kunt er tegen zijn dat je iets moet betalen om te mogen zwemmen, maar dan zul je moeten zorgen dat er in je gemeente een politieke meerderheid komt die maakt dat zwemmen gratis wordt.

 

In het openbaar vervoer idem dito. Je kunt er tegen zijn om een OV-chipkaart aan te schaffen (bijvoorbeeld, omdat je niet wilt dat jouw reisbewegingen digitaal worden vastgelegd), maar dan zul je telkens een kaartje moeten kopen. Is er dan sprake van discriminatie?

 

Ik kan mij voorstellen dat je meent dat het ieders eigen verantwoordelijkheid is om de risico’s van besmetting in te schatten. Maar als er een democratisch genomen besluit komt dat dat risico wil minimaliseren door een coronacheck in te voeren – met een abonnement (vaccinatiebewijs) of met een eenmalig kaartje (testbewijs) -, waar zit dan de discriminatie?

 

Er worden in het tekstje (1) nog meer termen gebruikt die ik al evenmin kan thuisbrengen. Zoals: ‘tirannie’ en ‘nieuw onmenselijk normaal’. Zijn dit puur pr-overdrijvingen, of mis ik iets?

 

Het afgelopen anderhalf jaar heeft de pandemie, en met name de reacties erop, me meerdere malen voor raadsels gesteld, ja verbijstering. Ik ben nog steeds niet helemaal aangepast aan de nieuwe realiteit, zo lijkt het. Dus ook in het geval van restaurantbezoek en ‘discriminatie’ zou ik wellicht nog iets kunnen leren over mensen en hun beweegredenen, etc. 

 

 


Noot:

.1) https://www.facebook.com/restaurantwakuwaku/photos/a.332145264302306/1037100150473477/

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Word lid van BBB en verleg de koers... van de partij!

  De BoerBurgerBeweging is in elke provincie de grootste partij geworden. Zelfs in stedelijke gebieden heeft zij veel aanhang. Dat biedt mog...